keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

Viisas ajanhallinta mahdollistaa radikaalin tuottavuusloikan



Ajanhallinnan tilanne työpaikoilla on hälyttävä. Useimmilla meistä kuluu yli puolet työpäivästä muuhun kuin pitäisi – joka viidennellä jopa 80 %. Tulokset ovat samansuuntaisia työtehtävistä ja organisaatiosta riippumatta.

Jatkuva kiire estää meitä keskittymästä tärkeisiin asioihin. Tilanne korjautuu muuttamalla työn tekemisen sisältöä ja tapaa. Miten se tapahtuu ja mihin voimme vaikuttaa omin voimin? Aikaa itsessään ei ole mahdollista hallita, mutta voimme päättää sen käytöstä.

Ajanhallinnan tilanne rupeaa korjautumaan priorisoinnilla, omien työtapojen muuttamisella ja aikavarkaiden nitistämisellä. Todella paljon voi tehdä itse. Koko organisaatiota ei tarvitse heti muuttaa. Työilo ja motivaatio palautuvat, kun aikaa rupeaa jäämään tärkeisiin tehtäviin.

Viisas ajanhallinta on myös koko organisaation tuottavuuden lähde kahdella tavalla. Vapautuva aika voidaan hyödyntää nykyisten tehtävien entistä tuloksellisempaan hoitamiseen. Aikaa jää myös
strategisiin kysymyksiin, uuden kehittämiseen ja entistä parempaan johtamiseen.

Mistä siis kannattaa aloittaa oman työn, työyhteisön ja koko organisaation paremman huomisen rakentaminen? 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti