Ajanhallinnan tilanne työpaikoilla on hälyttävä. Useimmilla meistä kuluu
yli puolet työpäivästä muuhun kuin pitäisi – joka viidennellä jopa 80 %.
Tulokset ovat samansuuntaisia työtehtävistä ja organisaatiosta riippumatta.
Jatkuva kiire estää meitä keskittymästä tärkeisiin asioihin. Tilanne
korjautuu muuttamalla työn tekemisen sisältöä ja tapaa. Miten se tapahtuu ja
mihin voimme vaikuttaa omin voimin? Aikaa itsessään ei ole mahdollista hallita,
mutta voimme päättää sen käytöstä.
Ajanhallinnan tilanne rupeaa korjautumaan priorisoinnilla, omien
työtapojen muuttamisella ja aikavarkaiden nitistämisellä. Todella paljon voi
tehdä itse. Koko organisaatiota ei tarvitse heti muuttaa. Työilo ja motivaatio
palautuvat, kun aikaa rupeaa jäämään tärkeisiin tehtäviin.
Viisas ajanhallinta on myös koko organisaation tuottavuuden lähde
kahdella tavalla. Vapautuva aika voidaan hyödyntää nykyisten tehtävien entistä
tuloksellisempaan hoitamiseen. Aikaa jää myös
strategisiin kysymyksiin, uuden kehittämiseen ja entistä parempaan
johtamiseen.
Mistä siis kannattaa aloittaa oman työn, työyhteisön ja koko
organisaation paremman huomisen rakentaminen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti