Yksi tapa priorisoida töitä on tehdä ne sisääntulojärjestyksessä. Tämä
on järkevää ainoastaan silloin, kun saa kaikki työt tehtyä saman päivän aikana.
Eikä se ole järkevää silloinkaan, koska jotkut työt ovat väistämättä
kiireellisempia kuin toiset. Jos taas tekee pelkästään kiireellisiä töitä,
jäävät tärkeät asiat tekemättä. Soppa tästä näin syntyy.
Kiireelliset työt voivat olla tärkeitä tai sitten eivät. Tärkeät työt
voivat olla kiireellisia tai sitten eivät.
Pohditaan priorisointia nyt arvon ja hyödyn näkökulmista. Arvottajana
voi toimia itse tai työnantaja. Hyvä lopputulos saavutetaan, jos molempien
intressit tulevat huomioiduksi.
Koska et itse maksa palkkaasi, on tärkeää
tietää tehtävän arvo työnantajallesi. Kuuluuko tehtävä työyhteisösi tekemisen
ytimeen? Palveleeko se keskeisiä tavoitteita vai onko se yhdentekevä, jotain
siltä väliltä tai jopa vahingollinen?
Toisen näkökulman saa pohtimalla tehtävän suorittamisen ajallista näkökulmaa.
Onko minun tehtävä asia heti, tänään vai muun ajan salliessa? Voinko jättää sen
kokonaan tekemättä?
Kolmas näkökulma on tehtävän suhde omaan hyötyyn, rahalliseen tai työiloon
liittyvään.
Kuuluuko tehtävä oman työn parhaisiiin puoliin, onko se nautinnollista,
neutraalia, rasittavaa vai täysin vastenmielistä?
Neljänneksi voi pohtia tehtävän suorittajaa. Onko kyse asiasta, jonka
ainoastaan itse voi tehdä?
Onko muita, jotka hallitsevat asian yhtä hyvin? On asioita jotka on
helppo delegoida. Toisten delegointi vaatii vaivannäköä. On myös tehtäviä, joita
kenenkään ei kannata tehdä.
Jos sinulla on aidosti liikaa töitä, pyrit niitä todennäköisesti muille
delegoimaan. Jos sinulla on niitä liian vähän ja pelkäät työpaikkasi puolesta
toimit todennäköisesti eri tavalla. Uskallatko olla itsellesi rehellinen? Uskallatko
olla työnantajallesi rehellinen?
Ei kiire mihinkään |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti