Hyper voi tarkoittaa useita asioita. Tartun kahteen. Kosmologiassa eli
maaimankaikkeuden selittämistieteessä hyper tarkoittaa korkeampia
ulottuvuukisa. Hyperillä ymmärretään myös jotain, mikä on enemmän kuin super.
Molemmat sopivat tarkoitukseeni hyvin. Sitä paitsi supertuottavuus on jo aiemmin
keksitty.
Mielessä on kolme tekijää, joiden yhteisvaikutus voi johtaa
hypertuottavuuteen. Ne ovat oikeastaan hyvin yksinkertaisia asioita.
Ensimmäinen liittyy tärkeiden asioiden tekemiseen. Olen jo usein maininnut
selvityksemme, joiden mukaan keskimäärin 60% työajasta kuluu muuhun kuin pitäisi.Ydintehtäviemme esteettömään suorittamiseen käytämme siis 40%
työajastamme. Kun keksimme keinot nostaa luku tuplaksi eli 80%:iin nousee
tuottavuutemme vastaavasti. Itse asiassa vielä enemmän, koska tämän hetken kuudenkymmenen
prosentin tehottomalla ajankäytöllä teemme myös muista tehottomia. Saamme siis
aikaan negatiivisen kierteen.
Toinen tekijä liittyy tärkeiden asioiden tekemiseen järkevästi, oikeina
annoksina ja kokonaisuuksina. Vaikka saamme turhat asiat poistettua
työlistaltamme, mutta emme osaa organsioida jäljelle jäävää työtä oikein jää
valtava tuottavuudennostopotentiaali hyödyntämättä. Tämä johtuu panoksen ja
tuotoksen epälineaarisesta suhteesta eli S-käyrästä. Väitän, että järkevällä töiden organisoinnilla voimme edelleen
tuplata tuottavuutemme.
Jäljelle jää tekijä, jolla ei ylärajaa ole. Alaraja on olemassa ja
pahimmillaan se vetää maton alta kaikelta järkevältä tekemiseltä. Kolmas tekijä
on organisaation liikeidean toimivuus. Löytyvätkö markkinat, kasvavatko ne, millä
pärjäämme, onko toiminta-mallimme kasvua tukeva eli skaalautuva? Vanha viisaus kuuluu,
että mikään ei ole voimallisempaa kuin idea, jonka aika on tullut.
Edellisten kolmen tekijän yhdistelmänä saamme hypertuottavuuden kaavan
(versio 1.0).
Käytetään aikamme tärkeään x tehdään työ järkevinä kokonaisuuksina x toimiva
liikeidea = hypertuottavuus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti