Hypertuottavuuden
kaavassa ensimmäinen tekijä on ”käytetään aikamme tärkeään” eli tärkeät
työtehtävät.
Tärkeitä
työtehtäviä ovat ne, joiden tuloksista asiakas on valmis maksamaan.
Ydintehtäviksi niitä myös kutsutaan. Kahteen kysymykseen siis pitää osata
vastata. Kuka on asiakas ja mikä tarkalleen ottaen on se palvelu tai tuote,
josta hän on valmis maksamaan.
Saman voi
nähdä myös vastakkaisista näkökulmista. Kuka ei ole asiakas? Mistä asiakkaasi
ei ole valmis maksamaan?
Asiakas on
se, jolta raha tulee - ainakin tavallisesti. Aina asia ei ole näin
yksiselitteinen. Pääomasijoittajan asiakas ei ole rahoitettava yritys vaan ne
tahot, jotka ovat antaneet rahansa sijoitettavaksi. Julkisella rahalla
toteutettavassa kehittämisprojektissa asiakas on kehitettävä yritys eikä
rahoittaja. Organisaatioiden sisäisissä palveluketjuissa asiakkaan
tunnistaminen voi olla myös haastavaa varsinkin, jos ei ole olemassa
markkinamekanismia, joka palvelut hinnoittelee sekä kohtauttaa tarjonnan ja
kysynnän.
Asiakas ei ole
ilman pakkoa valmis maksamaan asioista, jotka eivät tuota hintaa korkeampaa hyötyä
tai arvoa. Omien virheiden korjaaminen, turha asioiden odottelu, liiallinen
asioiden hifistely eli ”ylilaatu” ja organisaatiosi oma byrokratia kuuluvat
tähän joukkoon. Muita esimerkkejä ovat oma asioiden säätäminen, sisäiset palaverit,
älyvempaimien käpistely, höpöttävien kollegoiden sinulta varastama aika, epäkelpojen
työtilojen aiheuttamat häiriöt ja toimimattomat tai hitaat ohjelmistot.
Noin puolet
tämän päivän aikavarkaista ovat itse aiheutettuja ja toinen puoli organsiaation
toiminnasta lähtöisin. Tapauskohtaiset vaihtelut ovat tosin hyvin suuria.
Tee näin:
listaa työtehtäväsi. Ryhmittele tarvittaessa. Pohdi miten työaika jakautuu listattujen
tehtävien kesken. Mieti, mitkä kuuluvat tärkeiden joukkoon ja mitkä eivät.
Mieti, miten pääset eroon turhista tehtävistä. Mitä voit tehdä asioille itse,
missä tarvitset muiden apua, mitä voit delegoida ja mitä voi jättää kokonaan
tekemättä.
Laadi nyt
tavoitteellinen tehtävälista: tärkeitä tehtäviä, joita haluat ja kykenet
tekemään. Jos lähtötilanteessa tehtäväsi jakautui vaikka 40 / 60 / 10 (tärkeät,
ei tärkeät, ylityöt) pyri aina tilanteeseen 80 / 20 (tärkeät, ei tärkeät). Jos
tuntuu vaikealta, mieti millä edellytyksillä tavoitetilanne voi toteutua. Ole ennakkoluuloton
ja rohkea. Tuo esiin haasteellisiltakin vaikuttavat, esteenä olevat asiat.
Kun
työyhteisössä ruvetaan tekemään samaa työtä laajemminkin, syntyy ennen pitkää
myönteinen, itseään vahvistava kierre.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti