Hypertuottavuuden
kaavan ensimmäinen ja toinen toinen tekijä ”käytetään aikamme tärkeään” ja ”tehdään työ
järkevinä kokonaisuuksia” ovat asioita, joihin voimme kukin työssämme suoraan vaikuttaa.
Kolmas tekijä
on toimiva liikeidea. Käytän sitä tässä myös synonyyminä strategialle ja
liiketoimintasuunnitelmalle.
Liikeidealla
määritellään koko toiminnan ydin. Siinä kiteytyy organisaation perustehtävä.
Liikeidean on
oltava yksinkertainen ja erottuva. Sen mukaiselle toiminnalle on löydyttävä
maksavat asiakkaat. Hyväkään idea ei toimi, mikäli ei ole vielä sen aika. Vanha
viisaus kuuluu, että mikään ei ole vahvempi kuin idea, jonka aika on tullut.
Liikeidean
ydin kertoo, mitä hyötyä asiakkaat yrityksestä saavat. Pitää siis määritellä
tuotteet ja asiakkaat. Lisäksi liikeidea kuvaa yrityksen ansaintalogiikan,
toimintamallin ja
kilpailuedut. Jos kasvua hakee, on liikeidean se mahdollistettava.
Oikeastaan
valtaosa kaikesta business-kirjallisuduesta käsittelee juuri näitä asioita eri
näkökulmista, keskittyen johinkin osa-alueisiin. Olen vuosien varrella
kiteyttänyt omaa ajatteluani ja kokemuksiani kahden heuristisen mallin avulla.
Kasvuyritysten
parissa työskennellessäni päädyin aikanaan ns. G5-malliin. Siinä kuvaan viisi
tekijää, joiden on oltava yhtäaikaa voimassa, mikäli yritys haluaa kasvaa
kestävästi. Tekijät tulevat edelleen ulkomuistista mieleen: kasvun
mahdollistava likeidea, tarvittava osaaminen, kasvuhalu, riittävä rahoitus ja
pitkäjänteinen toiminta. Vastaavia pohdintoja suurten yritysten parissa olen
kiteyttänyt strategia, osaaminen, tuottavuus eli SOT-malliin.
Mallit
sinne tai tänne, mutta hypertuottavuutta ei voi saavuttaa, mikäli
liiketoiminnan perusosat eivät ole kohdallaan. Sama pätee myös toisin päin
tilanteessa, jossa liikeidean
elementiti ovat kohdallaan mutta töiden tekeminen ei luonnistu.
Kun kaikki kolme
tekijää saadaan kohdalleen alkaa tapahtua ihmeitä – siitä sana hypertuottavuus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti