torstai 17. heinäkuuta 2014

Hypertuottavuus - toimiva liikeidea



Hypertuottavuuden kaavan ensimmäinen ja toinen toinen tekijä  ”käytetään aikamme tärkeään” ja ”tehdään työ järkevinä kokonaisuuksia” ovat asioita, joihin voimme kukin työssämme suoraan vaikuttaa.

Kolmas tekijä on toimiva liikeidea. Käytän sitä tässä myös synonyyminä strategialle ja liiketoimintasuunnitelmalle.

Liikeidealla määritellään koko toiminnan ydin. Siinä kiteytyy organisaation perustehtävä.
Liikeidean on oltava yksinkertainen ja erottuva. Sen mukaiselle toiminnalle on löydyttävä maksavat asiakkaat. Hyväkään idea ei toimi, mikäli ei ole vielä sen aika. Vanha viisaus kuuluu, että mikään ei ole vahvempi kuin idea, jonka aika on tullut.

Liikeidean ydin kertoo, mitä hyötyä asiakkaat yrityksestä saavat. Pitää siis määritellä tuotteet ja asiakkaat. Lisäksi liikeidea kuvaa yrityksen ansaintalogiikan, toimintamallin ja kilpailuedut. Jos kasvua hakee, on liikeidean se mahdollistettava.

Oikeastaan valtaosa kaikesta business-kirjallisuduesta käsittelee juuri näitä asioita eri näkökulmista, keskittyen johinkin osa-alueisiin. Olen vuosien varrella kiteyttänyt omaa ajatteluani ja kokemuksiani kahden heuristisen mallin avulla.

Kasvuyritysten parissa työskennellessäni päädyin aikanaan ns. G5-malliin. Siinä kuvaan viisi tekijää, joiden on oltava yhtäaikaa voimassa, mikäli yritys haluaa kasvaa kestävästi. Tekijät tulevat edelleen ulkomuistista mieleen: kasvun mahdollistava likeidea, tarvittava osaaminen, kasvuhalu, riittävä rahoitus ja pitkäjänteinen toiminta. Vastaavia pohdintoja suurten yritysten parissa olen kiteyttänyt strategia, osaaminen, tuottavuus eli SOT-malliin.

Mallit sinne tai tänne, mutta hypertuottavuutta ei voi saavuttaa, mikäli liiketoiminnan perusosat eivät ole kohdallaan. Sama pätee myös toisin päin tilanteessa, jossa liikeidean elementiti ovat kohdallaan mutta töiden tekeminen ei luonnistu.

Kun kaikki kolme tekijää saadaan kohdalleen alkaa tapahtua ihmeitä – siitä sana hypertuottavuus.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti