Tuttavani
muisteli viime vuosiaan suuressa suomalaisessa yrityksessä. Työt oli huonosti
organisoitu. Kytkentä reaalimaailmaan oli heikkoa. Päivässä saattoi olla
seitsemän palaveria putkeen. Videoneuvottelutekniikkaa käytettiin, mutta
kuitenkin. Päivät siis kuluivat täysin ilman omaa ohjausmahdollisuutta. Kyllä sellainen
täyspäisiä ihmisiä syö.
Muistelen
aiempaa elämäni suuren yhtiön palveluksessa. Suuren asikkaamme edustajat
saattoivat olla yhteisessä palaverissa keskittyneitä aivan omiin läppärehinsä
loistaen henkisellä poissaolollaan tilanteesta. Jälkikäteen voi ajella, että
meni silloin nuoruuden ja leuhkuuden piikkiin.
Aloittaessani
taannoin suurehkon yrityksen toimitusjohtajana totesimme meneillään olevan
satakunta kehittämishanketta. Selkeytimme tilanteen päättämällä ja karsimalla
turhat. Niitä oli 80% kaikista. Edelleen riitti kehittämistä.
Aivan viime
vuosina tilanne on mennyt yhä pahemmaksi. Palaverihelvetti yhdistettynä
katkeamattomaan some-virtaan tipauttaa tuottavuutemme nollaan ja lopulta myös
väistämättä kyllästymme ja uuvumme. Jotain siis pitää tehdä, että saamme
aikamme ja elämämme jälleen jollain tavalla itsellemme.
Olen
monessa yhteydessä, kyllästymiseen saakka, toistanut sitä että keskimäärin 60% työajastamme
näyttää menevän muuhun kuin pitäis. Siis 60%. Pitäisi kellojen soida jo kovaa monessa
organisaatiossa. Keinot tilanteen korjaamiseksi tiedämme.
Miten alussa
kuvattuun tilanteeseen ylipäätään voidaan joutua. Hirvittävimmät lopputulokset
ovat joskus seurausta monista, liian monista hyvistä aikomuksista. Jos
kokonaisuuden hallinta katoaa mennään metsään.
On hienoa
ajatella, että töitä yhdessä tekemällä saadaan ihmiset paremmin sitoutumaan
työhönsä. Se on myös totta. Mutta mitkä asiat kannattaa tehdä yhdessä ja mikä
aika tulee varata suunnittelulle ja jälkityöstämiselle?
Pitää siis
miettiä, mitkä työt on järkevää tehdä yksin ja mitkä porukalla.
Keskittymistä
vaativa valmistelu, suunnittelu, tietojen haku, esityksen tekeminen,
kirjoittaminen jne. kannatta tehdä yksin. Yhdessä kannattaa ideoda, vaihtaa
ajatuksia ja tietoja, hakea asialle yhteistä ymmärrystä ja sopua sekä lopulta
päättää asioita. Muodollinen vastuu päätöksistä tosin on tavallisesti jollakin,
mutta yhdessä löydettyyn ratkaisuun on helppo sitoutua.
Yhdessä
tekemisen muotoja on siis useita. Muodollisella kokouksella on oma roolinsa. Samoin
ideointityöpajalla. Palaveeraus on niiden välimaastossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti