keskiviikko 11. kesäkuuta 2014

Sähköpostin ylistys



Tavaksi on tullut haukkua sähköpostia. Se on kuitenkin edelleen  erinomainen työkalu oikein käytettynä. Väärin käytettynä se on yksi pahimmista stressiä aiheuttavista aikavarkaista.

”Työhöni liittyvät ongelmat ovat jo pitkään kasautuneet. Nyt en enää jaksa, joten kirjoitan kokemani epäkohdat ja vääryydet ylös. Viestistä tulee aika pitkä. Reilut kaksi sivua. Laitan sen jakeluun kollegalleni ja tiedoksi vielä koko tiimille. Saan helpotusta pahalle mielelleni.”
Kollega lukee viestin ja ärsyyntyy, koska eivät asiat oikeasti ole niin kuin viestissä lukee. Hän vastaa siihen samalla mitalla ja laajentaa jakelua vielä hieman. Ensimmäisen viestin lähettäjä kimpaantuu, koska asiat näyttävätkin nyt ihan muulta kuin alkuperäisessä viestissä. Tästä alkaa viestien ja tunteiden kuumeneminen.

Onko koskaan käynyt kuvatulla tavalla?

On asioita, jotka voi hoitaa kätevästi sähköpostilla. Jotkut asiat hoituvat vaivattomammin soittamalla ja joihinkin tarvitaan porukan yhteinen tapaaminen.

Sähköposti on hyvä väline välittää henkilölle yksi lyhyt viesti tai pyyntö. Jos asia on kiistanalainen tai epäselvä kannattaa soittaa tai tavata. Sähköpostin voi laittaa myös tiedoksi muillekin, jolloin tietoa tarvitsevat pysyvät ajan tasalla.

Sähköpostin aihe pitää aina mainita selkeästi. Hyvin kiteytynyt ja toimintaan ohjaava muotoilu on paras. Se säästää vastaanottajan aikaa ja auttaa häntä priorisoimaan omaa tekemistä.

Sähköposteja ei tarvitse lukea koko aikaa. Jos haluaa keskittyä johonkin, pitää sähköpostin olla pois päältä. Monissa tehtävissä riittää viestien läpikäynti 1 – 2 kertaa päivässä.

Sähköpostit pysyvät tallessa hyvässä järjestyksessä, vaikka ei tee niille heti mitään. Kun postit käy läpi, voi niistä tavallisesti deletoida aiheen perusteella jo suurimman osan. Loput voi sitten siirtää omaan työjonoon. Nopeat asiat kannattaa hoitaa heti ja varata haastaville asioille oma aika kalenteriin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti