tiistai 15. syyskuuta 2015

Ymmärränkö, kun sanotaan "ei"



Suuri osa työyhteisöjen ongelmista liittyy ihmisten vuorovaikutussuhteisiin. Pahimmillaan aika ja energia rupeavat kulumaan aivan muuhun kuin pitäisi.

Työkaverisi tulee luoksesi aamuvarhaisella kertoakseen kaiken maailman asiat. Aikaa kuluu eikä hän lähde kulumallakaan. Hän olisi jo mennyt omiin töihinsä jos välittäisi töidensä hoitamisesta. Et vaan saa oikein sanottua, että nyt tekemättömät työt sinua jo ahdistavat ja haluat syventyä niihin. Siis asiallisesti ja toista loukkaamatta. Omilla eleilläsi olet jo kuitenkin tehnyt selväksi, että nyt olisi parempi lähteä. Toinen tätä vain ei ymmärrä. 

Olet yrittänyt tavoitella itsellesi potentiaalisesti tärkeää asiakasta tai yhteistyökumppania jo useita päiviä. Hän ei vastaa soittopyyntöihin eikä sähköpostiinkaan. Viimeksi tavatessanne kuitenkin sovitte, että jatkatte keskustelua. Mitään ei vain nyt näytä tapahtuvan. Kiinnostaako asia häntä vielä vai onko tämä passiivisuus vain tapa sanoa ”kiitos ei”? Hyvään käytökseen kuitenkin kuuluu sovituista asioista kiinni pitäminen. Osa ihmisistä kuitenkin lupaa liian paljon. Ehkä alun perin miellyttääkseen muita. Lopputulos kuitenkin kääntyy itseään vastaan.

Sitten on niitä, jotka reagoivat kaikkeen tai ainakin kaikkeen uuteen kielteisesti. ”Ei tuo voi toimia” tai ”Ei se viime kerrallakaan toiminut” ovat ehkä tyypillisiä kommentteja. Tämän ryhmän edustajien laimennettuja edustajia ovat kyllä-mutta -ihmiset.

Persoonallisuustyypeiltämme olemme erilaisia. Käyttäytymistyylimme heijastelevat näitä eroja. Innostuvat ihmiset lähtevät helposti asioihin mukaan ja toisen ääripään suunnittelijat jäävät pohtimaan asioita. Vauhdittajat saattavat sanoa yhtä helposti kyllä tai ei mielialansa mukaan. Mukautuvaisuutta ja epämuodollisuutta yhdistävät rakentajat eivät taasen saa mielipidettään sanottua ollenkaan.

Vuorovaikutustilanteissa jo tietoisuus siitä, että meitä on monenlaisia helpottaa ja auttaa välttämään turhia konflikteja.

Ryhmäroolien ymmärrys antaa toisen näkökulman vuorovaikutustilanteisiin. Onko keskustelukumppanisi ryhmän tehtävää edistävä vai häiritsevä henkilö, tai kenties ryhmää ja sen toimintaa ylläpitävä? 

Yhdistämällä käyttäytymistyylien ja ryhmäroolien ymmärrys rupeaa suoralle ja epäsuoralle ei-sanalle löytämään entistä osuvampia merkityksiä.

Oma ei-sana kannattaa paketoida osaksi minä-puhetta ja sanoa asia ajallaan, ymmärrettävästi, selkeästi ja toista henkilönä kunnioittaen.

Lentäjäsammakko Froggikselle on vaikea sanoa "ei"



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti